کد خبر: ۲۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
پاي چهارمين كشور نيز به پروژه ريلي مشهد-گرگان باز شد؛
راه آهن مشهد- بجنورد – گرگان يكي از طرح هاي ريلي كشور است كه مطالعات اجرايي براي برآورد ميزان اعتبار لازم براي اجرا و تكميل آن در سال 1376 آغاز شد.
به گزارش تجارت آنلاین؛ خط ریلی مشهد- بجنورد – گرگان دارای 26 ایستگاه با فواصل 25 کیلومتری خواهد بود كه 4 ایستگاه آن دارای 5 خط است.این خط آهن با دارا بودن یک تونل 8/2 کیلومتری در مرتفع ترین قسمت مسیر و 4 تونل کوچک تر به طول 250 تا 900 متری و پل های بسیار  با اهميت از مسيرهاي مهم ريلي كشور است.

در فروردين ماه 1385 هيات دولت در دور اول سفر استانی خود به خراسان رضوی در جلسه استانی خود در مشهد شروع عملیات اجرایی اتصال راه آهن مشهد-گرگان توسط وزارت راه و ترابری  را پس از اخذ تایید کمیسیون ماده۳۲ قانون برنامه چهارم توسعه را تصویب کرد.

اين پروژه عظيم ريلي كه قرار بود عملیات اجرایی آن در اواخر سال 86 آغاز شود و در 6 فاز و به مدت 60 ماه با مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون یورو به بهره برداری برسد در 16 آبان سال ۱۳۸۶ قرارداد احداث راه آهن مشهد-بجنورد-گرگان با مشارکت کنسرسیومی از شرکت های اتریشی و آلمانی در مشهد به امضا رسید.اما اين طرح نيز مانند ديگر طرح هاي ريلي نه تنها در سال 86 به بهره برداري نرسيد بلكه در چند سال بعد نيز كماكان تنها به عنوان يك طرح بر روي كاغذ باقي ماند.

بعد ها مسئولان وقت دلايل اجرا نشدن اين پروژه را عدم وجود مجوز  كميسيون ماده 32  براي اجراي اين طرح و همچنين عمل نكردن طرف خارجي به تعهدات خود در خصوص اين پروژه اعلام كردند.

نهايتا مطالعات فاز 1 و 2 اين پروژه با تاخيري 3 ساله در سال 1389 به پايان رسيد.همان سال  موسي الرضا حضرتي از انجام مذاكره با سرمايه گذاران اتريشي براي سرمايه گذاري در اين پروژه خبر داد كه به دليل حاصل نشدن اطمينان در خصوص سرمايه گذاري در این پروژه، باعث شد که آن ها عقب نشینی کنند و به اجرایی کردن این خط ریلی تمایلی نشان ندهند.

حضرتي همچنين در همان سال از سفر وزیر راه و ترابری  وقت به کشور چین خبر داده و گفته بود كه سرمايه گذاران چيني  براي كمك به اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرده اند و  مذاکراتی نيز بين مقام ايراني و چيني ها انجام شده است که منجر به عقد قرارداد خواهد شد.

اما حضرتي به اين نكته نيز اشاره كرده بود كه تا زمانی که عملیات اجرایی راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان شروع نشود،نمی توان آن را قطعی دانست.به گفته حضرتي با اينكه مجوز کمیسیون ماده 32 اخذ و در بودجه سال 89 ردیف اعتباری به مبلغ 40 میلیارد ریال برای آغاز این پروژه در نظر گرفته شده بود ؛اما با این رقم نمی توان پروژه ای را که هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اجرایی کرد.

سيد علي اكبر پرويزي استاندار خراسان شمالي نيز در يكي از اظهارنظرهاي خود وعده داده بود كه با يك شركت چيني به عنوان فاينانس اين پروژه انجام شده و استانداري اميدوار است كه در مدت زمان كوتاهي این پروژه عظیم مجددا اجرایی شود.

بزرگ ترین پروژه استان خراسان که درسال 92 توسط دولت احمدی نژاد 4 بار گلنگ زنی شده بودكه به دلیل مشکلات حقوقی حدود یک سال متوقف شده بود در دولت نهم و در حوزه لایحه خاص و بودجه  نيز به مجلس ارائه نشده و عملا کاری مناسبی انجام نداده بودند.

محمود احمدي بيغش استاندار خراسان شمالي در سال 92 از امضاي تفاهم نامه بين وزارت راه و شهرسازي و يك شركت خارجي به عنوان فاينانس گفته بود با اجرای طرح از طریق فاینانس خارجی این پروژه در زمان کمتری به بهره برداری خواهد رسید.

پس از آنكه شركت اتريشي به تعهدات خود در خصوص اين پروژه ريلي عمل نكرد وزير راه و ترابري وقت از انعقاد تفاهم نامه با شركت هاي ديگر خارجي صلاحيت دار خبر داد.

سید مسعود نصر آزادانی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از اجراي اين پروژه با استفاده از فاینانس به ارزش ریالی 30 هزار میلیارد ریال خبر داده بود.
 
*خلع ید پیمانکار چینی راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان

در همين رابطه روز گذشته نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی از مخالفت و امتناع شركت فاينانس چيني از امضاي قرار داد جديد براي اجراي خبر داد و گفت: با توجه به مخالفت و امتناع طرف چینی پروژه راه آهن مشهد - بجنورد - گرگان و انعقاد قرارداد جدید برای اجرای کار، کارهای حقوقی و قانونی برای خلع ید فاینانسور چینی قبلی و جایگزینی فاینانسور جدید در حال پیگیری است.

عبدالرضا عزیزی در خصوص آخرین وضعیت پروژه راه آهن مشهد - بجنورد – گرگان و  اینکه چینی‌ها قرارداد جدید این پروژه  را امضا نمی‌کنند،گفت:در دولت قبل در قراردادی در مورد فاینانسور پروژه راه آهن مشهد - بجنورد – گرگان  توافقاتی شده بود که خیلی شفاف و دقیق نبود بنابراین اصلاح و تنظیم قرارداد جدید در دولت فعلی پیگیری شد.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی افزود:در دولت فعلی جلسات متعددی در مورد تعیین تکلیف فاینانسور پروژه راه آهن مشهد - بجنورد – گرگان برگزار  و حتی وزیر راه  و شهرسازی را در این رابطه در کمیسیون اجتماعی مجلس و همچنین برای حضور در خراسان شمالی احضار و دعوت کردیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در نهایت تمام  کارها در مورد عقد قرار داد جدید و انجام اصلاحات مورد نیاز  در ایران پیگیری و با ترک تشریفات مناقصان موافقت شد.عزیزی تصریح کرد: وقتی دولت به طرف چینی پروژه اعلام کرد تا برای عقد قرار داد جدید اصلاحات خواسته شده را اعمال کند،اعلام کردند با این کار مخالفند و دولت فرصت دو هفته ای به آنها داد تا کارها و اصلاحات خواسته شده را صورت دهند اما این کار انجام نگرفت.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:با توجه به اینکه فاینانسور چینی حاضر به اصلاح بخشهایی از قرارداد و امضا کردن نیست،دولت به صورت قانونی در حال پیگیری کارهای مربوط به خلع ید فاینانسور چینی  و جایگزین کردن یک فاینانسور  چینی دیگر است.

حال كه پس از شركت هاي آلماني و اتريشي،شركت چيني نيز  از انجام تعهدات خود در خصوص راه آهن مشهد-بجنورد-گرگان سرباز زده است بايد ديد كه در نهايت كدام شركت خارجي براي تكميل و بهره برداري از اين پروژه انتخاب خواهد شد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: